zaterdag 23 april 2011

Bach's Johannespassie ...in het Operagebouw v Sydney

Al een geluk dat ik Sydney niet wou overslaan, en dat ik dank zij Willem kon
boeken voor de Johannespassie in de immense concerthal vh Operagebouw:
dit werd het absolute hoogtepunt van mijn reis. Een wonderbare uitvoering
op een magische plek -om nooit te vergeten. Sydney en het operagebouw 
alléén al, zijn de (lange) reis waard, maar dé belevenis is een concertavond.
Dààrvoor alléén al zoudt ge de reis naar Sydney maken: wat 'n belevenis !!

Het was een vijfsterren-concert zonder weerga, *olv een 1e klasse dirigent, 
*een top-voorbereid symfoniekoor (120) plus kamerkoor (29) die samen of
afwisselend de verschillende koorpassages tot een uitzonderlijk kleurenpalet 
verhieven! *'n 40-man sterk orkest, met een 1e celliste die bepaalde aria's op 
viola da gamba begeleidde: vree subtiel, samen met gedempt clavecimbel.
* Eerste-klasse solisten en de beste evangelist ooit: Paul McMahon: hoe dié
dat doorleefd bracht met zijn heldere tenorstem! *+ Onberispelijke akoestiek.
Geen moment heeft deze uitvoering me verveeld of tegengestoken, wat me
soms al eens bij ons met de passies van Bach overkomt. Ik kén ze genoeg,
want meerdere malen heb ik ze ook mee mogen uitvoeren met Cantores. 

Bach's Johannespassie uitgegroeid tot ongekende opera-allures: dàt moest 
Sigiswald K.(het kieken! met zijn ontluisterende anorexia-nervosa-aanpak v.
de Bachcantates -shame !) 's meemaken; Bach ware een uitstekend opera- 
componist geweest, verklaarde -en terecht- dirigent Brett Weymark, in zijn 
40' durende ongelooflijk boeiende, inleidende 'preconcert talk' aan de piano.
Dit heeft ie ernà in geuren en kleuren bewezen op het concertpodium dank zij 
een bezetting die we bij ons in het kneuterige België niet kunnen voorstellen.

"Bach's Johannespassie in het Operagebouw v Sydney": op 't eerste zicht 
zou je als muzikant wat vraagtekens kunnen hebben/stellen bij zo'n affiche... 
Ik herhaal het: deze avond was een muzikaal festijn zonder weerga, Bach in
ongekende muzikale proportie, gebracht door 1e klasse-uitvoerders, een koor 
van formaat (nog nooit meegemaakt!) olv een dirigent die ons sterren liet zien, 
en tien keer kippevel deed krijgen, in de mooiste concertzaal ter wereld ! 

Vrolijk Pasen !

1 opmerking: