donderdag 7 april 2011

In het spoor van de Endeavour

Noordwaarts zeilen aan de oostkust van Australië, Captain James Cook achterna (1770) !
Gold Coast (Brisbane) - Moreton Island (Tangalooma ) - Sunshine Coast (Mooloolàba). 
(In tegenstelling tot die geniale ontdekkingsreiziger hebben wij wel niet de pretentie om dit 
kontinent met één vingerknip, als het ònze te verklaren, dwz. van ònze koning..!  zòmaar !!)

Het schiet wel niet op met 'ons familie-zeilschip' A Small Nest, 46 voets oceaankruiser.
Ingevolge tegenzittende weersomstandigheden, buien & stormen, zitten we weerom
vast in een marina -tot zaterdag of zondag a.s. Er is opnieuw een cycloon in ontwikkeling, 
ten NW van Australië en hopelijk komt die vlg week ook weer geen roet in 't eten gooien. 

De oostkust van Australië is geen achterlijk gebied. Brisbane doet sterk ad States denken.
Het leven is er héél duur; er wordt ook op geen dollar gekeken, uitstekend wegennet bv.
In de jachthavens, wéélde rondom, catamarans met de macht, een milieu van miljonairs!
Toch zien we in de marina talloze boten te koop. Zou de crisis ook hier toegeslagen hebben?

Vanavond hadden we hier nederlanders op de 'borrel', koppel van in de 50, dat al 5 j over
de wereldzeeën vaart. Een unieke selectie heb je bij zo'n mensen: dynamisch, open geest
en erg intelligent. Maar geen zeldzaamheid: hoeveel wereldzeilers ik hier al ontmoet heb.. 
en ze kennen mekaar, houden contact met mekaar, snellen mekaar ter hulp als 't nodig is.
Geen politieke dikussies, en als het 'regeringsloze' Belgie ter sprake komt, is 't om er eens 
goed mee te lachen! Zelf interesseert het me nauwelijks - ik doe ook geen krant open op 
internet: we leven het leven van elke dag, met de kinderen op avontuur in den vreemde,
leven van de ene verrassing in de andere, en er 't beste van maken, als 't weer tegenzit.

't Is een wereldje apart, en ik ben erg gelukkig, er een tijdje aan te mogen deelnemen. 

Volgens de weersvooruitzichten kunnen we zaterdag naar Frazer Island. Dit 120 km lange
zandeiland vòòr de oostkust, dd Unesco geklasseerd werelderfgoed, lijkt voor zeilers zowat
het beloofde land. De daarop volgende stop aan vasteland zal dan Bundaberg zijn, en dààr
wil ik van de boot àfstappen, een dag of twee een hotel nemen om op mijn effen te komen,
om dan per trein naar Sydney af te zakken. Met tussenstop in Brisbane- ook 'n paar dagen,
die wondermooie moderne stad, die cultureel -alleen al aan musea, zoveel te bieden heeft. 

Nog een drietal weken Australië dus en dan vangt de terugreis aan. In mei terug thuis.
Zodra ik wat meer 'personal space' heb (en de nodige rust) om het eens allemaal te laten 
bezinken, zal ik mijn blog met een epiloog besluiten: een Paasei voor de volgers ! 


2 opmerkingen: