woensdag 9 februari 2011

geloof het of niet

Zonnig fris weertje/ vlakke zee, om 11 u GMT op 100 mijl vd spaanse kust thv La Coruna.
Iets verder landinwaarts staat zelfs Santiago de Compostella op de zeekaart aangeduid.
Er staat een lichte zijwaartse deining: om het gevoel te onderhouden dat je op een schip zit.
Tot gisteravond hield het barre weer aan met wat schudden of daveren, maar nooit lastig.
"Rock & roll" = wiegen en rollen. Dat langzame wiegen is zalig wanneer je in bed ligt.
Een gyroscoop is er niet, niet nodig: dit schip is 'ytterst stabil'.

Straks prevelen we een gebedje ter ere van Santiago, Sint Jacob dus, van Compostella,
om ons te sparen van allerlei compost- en andere mesthopen van geloof en bijgeloof.
'Trapt niet op de hoop' was één van de vastenmotto's in mijn collegetijd ttv van Mgr. Lamiroy.
De vraag die bij mij altijd terugkeert is, "wat is het verschil tussen geloof en bij geloof".
Prof. Rik Torfs daarover aangesproken na een voordracht van hem in de abdij van Male,
kon me daar wel een goed geformuleerd, echter geen bevredigend antwoord op geven.
Tenslotte gaat het om één en dezelfde ziels-/gemoedsbeweging (emotie) van het kind in ons.
Kinderen geloven trouwens àlles wat je hen vertelt of wijsmaakt. Geen beter gelovigen.

Je kunt er natuurlijk een leer van maken, zoals Keizer Constantijn besliste (4 evangeliën
en daarmee basta) en van de katholieke lering een staatsgodsdienst te maken. Alles wat daar
dan buiten valt kunt ge definiëren als bijgeloof, maar dit raakt dus de essentie niet...

Goede middag en smakelijk, hier gaan ze stipt aan tafel m 12 u, en een half uur later
is iedereen al weg. Ik ben nu wel een snelle eter, maar hier zit ik het langste aan tafel.
Geloof het van me, of niet !

3 opmerkingen:

  1. Hey Cpt P.,
    Ik lees dat Bomans zijn sporen nalaat en leidt tot wijze opmerkingen. Het moeten rappe werkers zijn daar op de Oberon... Weet je nog dat Opa zei: "Rap met den tand is rap met de hand?"

    Groetjes van de landratten.
    M.A.F.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof echt dat ge je amuseert en nu echt tijd krijgt om alles wat je al jaren bezighoudt, neer te schrijven. ja ik geloof!

    BeantwoordenVerwijderen