vrijdag 25 februari 2011

'voile' rijmt met 'escale'

"..Va mon bâteau, va ! danse ton mât, claque ta voile.. "(songfestival ooit)

Routine en monotonie van het varen, worden op gezette tijden doorbroken
door het aanleggen in een nieuwe havenstad, telkens een nieuwe mijlpaal.
Er ging al genoeg tijd verloren in Baltimore, dus gaat het fullspeed (>18 kn)
zuidoostwaarts langsheen de Bahamas, naar de straat ts Cuba en Hispaniola,
waar de stroming de goede richting uitgaat (terugkeer langs de andere kant).
Hispaniola (omvattend Haiti en de Dominicaanse rep., paradijs voor piraten
van weleer, zo gedoopt door Columbus, 't werd diens eerste nederzetting..) :
nu één der armste plekken ter wereld, vroeger weelderig bebost met kostbare
palissander, waar na de kaalslag, de regen àlle vruchtbare grond wegspoelt,
natuurramp op zich, door menselijke hand, die niet meer goed te maken is.

Volgende stop de havenstad Manzanillo (Panama, amerikaans grondgebied).
Aankomst voorzien ZONDAG in de loop van de namiddag; rap lossen en laden
om MAANDAGmorgen 8u, het Panamakanaal, door de drie eerste sluizen (locks)
op te varen (een vaste camera laat toe dit te volgen, en, zo'n gevaarte als de
Oberon, kun je niet naast kijken -MAANDAGnamiddag => jullie tijd vanaf 14u).
Kijken kost niks, maar 't gaat allemaal zo hemelstetraag..

Vervolgens doorkruisen we het schilderachtige -kunstmatig gevoede/op peil
gehouden meer- midden het tropisch woud, om tegen de avond tenlangeleste
door de drie sluizen aan de uitgang, de Pacific in te duiken (daar krijg je weer
camerabeelden op internet, die om de 2' wijzigen, maar tegen dàn is 't donker,
en middernacht gepasseerd bij jullie). Zeeniveauverschil ts O en W = 16m !

De evenaar is niet meer veràf, en daar mag ik me naar aloude traditie, aan een
doop verwachten, samen met de kadetten. Van 'n paar loslippige informanten
heb ik al begrepen, dat ze het op mijn haardos gemunt hebben, maar da's een
kapper uitgespaard - zo troost ik mezelf. (Bij Tourlamain in de Langestraat -
bijgenaamd "de goekoowpen", betaal ik al over de 50€: daar kan ik nog wa
CD's voor kopen en een rondje geven.)

Mailen gaat momenteel weer traag. Toch kreeg ik vanmorgen de spot van
aSmallNest door, die zitten warmpjes terug op de boot in Sidney, zie ik.
We 'nazen'!

OPGEPAST ! ik heb me van 24 u vergist : doortocht Panamakanaal pas maandag !!

1 opmerking:

  1. Ik zal kijken hoor. Voor wie "Oberon" wil volgen in het Panamakanaal: tik dan www.pancanal.com in daar naar de camera's en men ziet de boten van dichtbij in de sluizen liggen.

    BeantwoordenVerwijderen