maandag 7 februari 2011

onthaasten

geen beter middel om te onthaasten, dan de boot op, en het zeegat uit:
alles gaat en verloopt er werkelijk in ralenti en/of in overdrive. Voorbeeld:
Aangekondigd vertrekuur toen ik inscheepte om halfvier: "20 u of 23 u"!
Het werd 23u, en dan ben je nog maar om 24u buiten de Vandammesluis.
Vandaag kregen we er zelfs ongevraagd nog een uur cadeau bij (GMT).
Tijd zat dus, dus om te bloggen, wat nooit bij me opgekomen zou zijn,
tot Willem -downunder nog wel- het initiatief nam om de blogspot te creëren,
en wel tijdens de overzet van Tasmanië naar Melbourne. Op een boot dus.
QED

2 opmerkingen:

  1. De veranderingen van tijdszones zijn iets fantastisch als je westelijk vaart. België ligt in tijdszone GMT+1, Brisbane in GMT+10. Engeland in GMT en straks ben je in GMT-11. Je gaat dus nog 22 keer je klok één uur terug mogen draaien op je trip (elke 15 lengtegraden). Ongeveer elke twee dagen ga je dus een uur méér per dag hebben.

    Maar je moet die cadeautjes allemaal in 1 keer terug afgeven bij het oversteken van de date-line (tussen Niue en Tonga, GMT+/-12). Daar ga je 1 dag skippen. Je zal 1 dag nooit meemaken. Bij ons was dat 5 augustus 2010.

    Het fantastische van een wereldomzwerving tussen de twee keerkringen met een (trage) boot is dat je gaandeweg merkt dat de zon later onder gaat, en dat je je klok moet verzetten.

    Reizen zonder jetlag.

    En wat een snelheid heeft die boot, zeg! Wij hadden zes dagen nodig om tot Cowes te geraken. Vechtend tegen de wind in. Oberon doet dat met de vingers in de neus in minder dan een dag.

    Geniet ervan!

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk zal ik de tijdsveranderingen kunnen volgen: bij Guido is het nu zo laat..., bij Willem is het zo laat... Als ik al die blogskes wil volgen zal ik extra op mijn dagindeling moeten letten.

    BeantwoordenVerwijderen