maandag 28 februari 2011

manzanillo/colon/panama

hey wimpie !

't is 20 u hier in de haven van Manzanillo, Panama. ik schoot zo'n 140 foto's.
Aanleggen in de comm. haven aan "Dolphins" nam meer dan 1 u in beslag.
eerst wachten tot een cargo buiten was, dan komt de piloot a boord en dàn 
gaan de poppen a 't dansen. Achterwaarts richting dok, waar md achterzijde 
aangemeerd wordt - de enige haven waar het zo gebeurt, gewoonlijk wordt 
zijdelings aangelegd. Die dolphins zijn op zich vrij grote betonnen platforms
die aan dukdalven doen denken: telkens met 2 arbeiders bemand die de
kolossale meertouwen van het schip, die door het pilootbootje aangevoerd 
worden, vastleggen. 

Ten westen zicht op Colon, de passagiershaven met twee cruiseschepen ;
in de marina, zeilyachten en twee catamarans, tegen de ondergaande zon.
Mijn gemoed kwam vol bij het besef dat je daar gelegen hebt. (nòg even!)
Bob Dylan opgezet: 'Beyond here lies nothing' uit 'Together through life' ! 
Wat 'n odyssee heb jij erop zitten, en wat is dat fantastisch geweest voor 
de kinderen -hebben die geluk, zo'n avontuur mee te kunnen maken! Ik sla 
er zo dadelijk uw website nog eens op na, toen je in Panama aangekomen
waart en Paul Traen opgepikt hebt. Maar momenteel is er "geen verbinding 
met internet" als ik de blog 'a small nest' oproep. 

Na de vrij woelige voorbije 24u ingevolge een stevige NO-lijke Carribeanwind
schuinsachter,  is 't nu windstil en warm, 28°, het wordt een feeërieke avond, 
met al die lichten in de handelshaven, waar het werk dag & nacht onverstoord 
doorgaat. Krijgen we als kers op de taart toch wel vuurwerk te zien boven 
de stad: Colon lonkt, maar er wordt niet van boord gegaan: het moet er 
naar 't schijnt ytterst onveilig zijn. En voor de bemanning is het na laden en 
lossen een korte nacht, want voor dag en dauw worden de touwen weer
losgegooid, om post te gaan vatten voor de ingang van het kanaal. 
Tot 'ziens' morgenvroeg !

1 opmerking:

  1. Ik wou dat ik die ontroering samen had kunnen delen.
    Ik heb bijna de hele dag de doorvaart op het Panamakanaal in het oog gehouden. Indrukwekkend en dan...ineens kwam de Walenius daar aan: prachtig wit en groen eerst door Gathunsluis en daarna onder de Centenariobrug door:prachtig! Ik heb prints gemaakt en met een vergrootglas gekeken of jij niet te bespeuren was op het massale dek.
    Geniet van de stille oceaan!

    BeantwoordenVerwijderen