vrijdag 18 februari 2011

zeebenen

"Of ik al zeebenen heb," vraagt één van m'n volgers op de blog ? 
Geen probleem: zelden word ik zeeziek; 't is ook 'n kwestie van wennen:
als je met 'zeebenen' een soort immuniteit bedoelt, die heb ik !

Zeebenen moet ik altijd al gehad hebben denk ik, en wel vanaf de wieg:
mijn kersverse moeder (34j jong) had àlle tijd toen, om me te wiegen, 
gezien haar carrière als verpleegster bij 't kinderwelzijn (Compernolle)
stopte toen ze trouwde, en ik als eerstgeborene 10md later (op 't eind 
van de oorlog -maart 1944) zowat haar hele universum mocht innemen.
Gewiegd worden, dààr begint het mijn inziens mee.

Wat méér is: vlak voor onze deur op de Schouwburplaats te Brugge 
(waar nu de Standaard Boekhandel is- daar ben ik trouwens geboren) 
kwam 2x/jaar -naast het Delfts gebakkraam- een kermismolen te staan, 
met van die vliegende zitjes aan kettingen slingerend (zie je nu niet meer, 
want niet veilig genoeg zeker?): m'n grootste plezier was dààrin te mogen 
rondzwieren toen ik al wat steviger was -terwijl mijn jongere zussen enkel 
op de autootjes mochten. Ook later toen we in Knokke woonden was de 
leukste uitstap op zondag naar het dennenbos, om ernà wafels bij Siska
te gaan eten, waar ze een speeltuin hadden: daar had je als kind ruimte
om op al wat draaide aan toestellen of bewoog als schommels, je hartje 
op te halen (of ten gepaste tijde, een voet of een arm te breken). 

Waarom ik dit vertel? Je weet dat ik van stellingen houd: dit is er één:
"Gemakkelijk reis-/wagen-/auto- of zeeziek worden, komt vaak voor bij 
mensen die als kind té weinig op de kermis 'gezeten' hebben! " - of die
misschien van kleinsaf nooit eens goed door elkaar geschud werden !
Je kent dat, 'tumeletten' maken ('tumla') en zwieren tot je dronken bent.. 
Mijn psychosomatisch arendsoog is alert voor zo'n dingen. Ik weet wel
dat dit hoofdzakelijk te maken heeft met de 'gevoeligheidsdrempel' van 
het evenwichtsorgaan in het binnenoor gelegen, maar van alle factoren,
is angstige spanning de meest bevorderende. Individuele gevoeligheid 
geeft de doorslag, maar wie niet bang is op 't water, heeft minder kans
om zeeziek te worden. Zo komt het dat alcohol wel de beste remedie is 
tegen zeeziekte: het vermindert angst en spanning en gevoeligheid tzt. 
Een borrel bij de afvaart behoort tot de goede geplogenheden bij zeilers. 

Die plakkertjes achter het oor destijds met Scopolamine (ScopodermR 
van de firma CIBA), waren ook een uitstekende remedie, als je die een 
paar uur tevòòr tenminste aanbracht. Met die plakkers heeft Engeland
destijds in de uiterst woelige zee voor de Falklands de strijd gewonnen! 
Jammer dat die van de markt verdwenen zijn. Het middel was volgens 
huidige moderne standaarden, niet veilig genoeg meer: het veroorzaakt
nevenweringen die de concentratie verminderen, waardoor het risico op
man-over-boord toeneemt, euvel waarvoor de producent aansprakelijk 
zou kunnen gesteld worden... zeker voor de amerikaanse wetgeving !
Constipatie zal wel de reden niet geweest zijn!

Daarentegen ondervind ik wel, zodra terug aan wal op vaste bodem,
gedurende een paar uur, nog wiebelingen, hetgeen men de landziekte 
noemt, echter zonder daar echt ziek van te zijn.

Zeven zeezieke zeemannen, sju sjösjuk sjömän -je verslikt je bijna-
is in het Zweeds, ytterst moeilijk uit te spreken, want elke sj/ch is ànders:
nochtans heb ik de uitdaging aangegaan, dit juist te kunnen uitspreken, 
vòòr ik op 20 maart, voet aan wal zet in Brisbane. Eén vierde zit er al op.

3 opmerkingen:

  1. far GuSt,
    Jag är glad att upptäcka din blogg.
    Jag önskar er en bra fart, njuta av naturen, lugnet och avkopplin och njuta av översättning till nederländska

    ien tack för den vackra flygfoton
    Länge leve webben www.vertalen.nu/zinnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met avkopplin bedoelde ik eigenlijk saktar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thx ! "en bra fart', wouter, een goede vaart ( "bra" komt hier van bravo!) da's other stuff dan that 'horrendous earth shattering fart' uit vlg mop:

    As Air Force 1 arrives at Heathrow Airport, a warm & dignified welcome from the Queen awaits Pres. Obama.
    They are driven in a 1934 Bentley to the edge of central London, where they change to a magnificent 17th century carriage, hitched to 6 white horses. They continue the way towards Buckingham Palace, waving to the thousands of cheering Britons along the road - all is going well..
    when suddenly the right rear horse lets fly with the most horrendous earth shattering FART ever heard in the British Empire !
    The smell is atrocious so both passengers in the carriage have to hold a handkerchief over the nose while doing their best to ignore the incident. The Queen after a minute or two turns to Pres. Obama, "Mr. President, please accept my regrets, she says, I am sure you understand there are some things that even a Queen cannot control.." Obama, always trying to be "Presidential", replied: Your majesty, do not give the matter another thought... Until you mentioned it, I thought it was one of the horses !"

    BeantwoordenVerwijderen