dinsdag 1 maart 2011

PANAMAX v/ GULLIVER

'panamax' is de kategorie reuzeschepen van maximale afmetingen om
nog dòòr de sluizen van het panamakanaal te kunnen: breder kan niet.
Daartoe behoort ook onze 'dwerg' OBERON (tonnemaat > 25.000 T)
samen met zusterschip de ANIARA, ook van Wallenius, gebouwd in
Korea, zijn het de grootste pure autocarriers (PCTC) op deze jordklot.
Geen meter over langs weerszijden in de sluizen (b=32m), konden we
gisteren met eigen ogen bij in- & uitgang van het kanaal, vaststellen.
Zo'n reuzeschepen worden dmv locomotiefjes, drie langs weerszijden, 
door elke sluis getrokken: spectaculaire onderneming, met veel bekijks. 


'Gulliver bij de oceaangiganten', had ook nog een titel kunnen zijn 
die tot de verbeelding spreekt. Er zijn -let wel, nòg groter tonnematen,  
petroleumschepen zoals de Exxon Valdez, die de wereld rondvaren, 
maar dan niet door het panamakanaal. "Al of niet via het P-kanaal"
is trouwens een courante budgetoefening voor scheepsbevrachters. 
Kostenplaatje om 1 x doorheen dit Panamakanaal te gaan voor een
mastodont als de Oberon, zat ik me af te vragen: wat moet dàt kosten !
Diverse piloten en professionele (!) handliners, alles samen kwamen 
in totaal over het ganse traject met de 6 sluizen, wel 50 man aan boord !
Niets wordt aan het toeval overgelaten om het doorsluizen zo veilig en
efficient mogelijk te maken, en geen tijd te verliezen: hoewel, naar ons
aanvoelen, alles nog hemelstetraag vooruitgaat, geldt het adagio "time
is money" hier zéker boven àlles.  Geen ruimte voor improvisatie! Stel
je voor dat één sluis 'per ongeluk' geblokkeerd raakt: 'n financiële ramp !

Indrukwekkend bovendien, zijn naast het grootse binnenmeer tussen
de twee gekanaliseerde stukken, de grondwerken die langsheen het
laatste stuk ontplooid werden en nòg ontplooid worden: hier staat de
tijd niet stil en wordt in dezelfde trend/trant verder aan ontwikkeld.
Zo'n 22.000 man schoten er destijds hun hachje bij in, mede ingevolge
ziektes als malaria, cholera etc., vertelde Klaus, toen we gisteravond op
'n bank onder de blote sterrenhemel (Orion!) nog wat zaten te bekomen
met een biertje, alvorens de eerste squall en dondervlaag eraan kwam.
Daartegenover verdwijnen Hercules' werken gewoon in het niéts.
'Gigantisch': indruk die ik jaren terug al eens opdeed, bij 't bezoek aan
het recentst ontwikkelde gedeelte van de haven van Zeebrugge, w.o.
de 'hangar' van het Zweedse hout- & papier-transportbedrijf STORA,
(wat in het zweeds gewoon 'GROOT' betekent) (arch. P.Viérin & Zn):
van afmetingen groter dan de Sint Pieters in Rome: voor nog-een-slag-
groter containers die al niet meer per gewoon spoor getransporteerd
kunnen worden.

't Is gewoon een andere wereld met andere verhoudingen, een wereld
waar we nauwelijks nog notie van hebben. Op de oceaan is er effectief
nog ruimte te over; alleen, door het Panamakaaal -als je de wereld rond
wilt varen, ben je alsnog in je afmetingen beperkt... althans voor de vlg
 drie jaar, want -vernam ik achteraf van de kapitein: er zijn inmiddels
nieuwe, bredere sluizen in de maak ! Waar houdt het op ??

3 opmerkingen:

  1. Het was fatastisk om dat grote schip te zien binnenvaren in de sluis. IK zag die drie karretjes als speelgoed langs de kade rijden.
    Ook dat is toch wonderlijk dat mensen thuis op duizende kilometres ver via enkele camera's het spectakel op Panama kunnen volgen.
    Jei! een squall, blijven zitten dan hoef je niet meer te douchen schat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Paps, we hebben het jammergenoeg moeten missen omdat we allebei aan het werk waren en Finn, de armen vooruit als een net ontwaakte Frankenstein houterige rondjes aan het stappen was in de crèche. Geniet van de Stille!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Slimy Pollywog,

    Veel succes met je ontgroeningsritueel bij het oversteken van de evenaar en de overgang van 'Slimy Pollywog' naar 'Trusty Shellback' of 'Son of Neptune'.

    Groeten,

    A Trusty Shellback and Son of Neptune

    BeantwoordenVerwijderen