vrijdag 18 maart 2011

Auckland, Nieuw Zeeland

brief a Willem op Asmallnest - die me opwacht straks in Brisbane, Au., 
nadat zijn zeilcompagnon Adam van de 'Elena' me was komen gedag
zeggen in Auckland Nw Zealand, nav een tussenstop van S/V Oberon

Auckland is en moderne, sjieke, kosmopoliete stad met veel chinezen ; 
het lijkt precies miniatuur-New York, maar ademt een erg britse adem uit,
en, er lopen heel wat hupse meiden rond. Een kort jeansbroekje is mode :
wat ik in de voorbije weken aan vrouwelijk schoon (lees: bloot) gemist heb,
werd vandaag ruimschoots gecompenseerd.  

11 u: Adam komt toe met de ferry, en heeft zijn fiets bij voor de terugweg.
Samen eerst een Leffe-van-'t vat gaan drinken in de Belgian Pub, heerlijk.
Daarna lunchen op de 1e verdieping vh ferrygebouw, terras met zicht op de 
haven, de ferryterminals, en in de verte, het eiland  waar ie verblijft met de 
marina, waar tussen zo'n honderd yachten, de mooie Elena gemeerd ligt. 
We hadden elkaar veel vertellen, en Adam moest natuurlijk alles weten van
mijn avontuur met Oberon. Hij maakt jullie veel groeten over en kocht voor
elk van de kinderen een T-shirt ! Leonie was bij de kindjes gebleven om de
verjaardag van Pieter te vieren, en na de middag gingen ze met vrienden 
zeilen. Wekelijks neemt hij aan de zeilregatta deel hier in de ruime haven.

Vandaag is het precies 1j dat jullie samen het panamakanaal doorvaarden 
Een adembenemend avontuur, dat ik nog eens doorlas op hun blog (17/3/10). 
Het zou best kunnen dat dieven de propeller vd Elena ontvreemd hebben. 
Ik vertel dit hier a tafel a een bemanningslid, die me bevestigde dat er heel
wat georganiseerde misdaad cirkelt in en rond het panamakanaal, meestal
ivm drugsmokkel. Zo wordt in de 1e sluis vaak door duikers de onderkant 
van schepen gecontroleerd, of er niets onderaan meegesmokkeld word. 
Drugtraffikanten durven zelfs onderaan schepen die naar Brisbane varen, 
cartouches (torpedos) met cocaïne bevestigen...!  Merkwaardig genoeg is
het niet de eerste keer dat een zeiljacht z'n schroef 'verliest' in die sluis !
Hadden ze de schroef van dien 'Oyster' maar afgevezen !

Pro's en cons van de verdere reisroute werden onder de loupe genomen.
Via Zuid-Afrika ziet hij niet zitten, dus moet Elena getransporteerd worden
vanaf India tot Suez, en da's niet goedkoop ! De totale hoogte speelt parten
en een mast neem je er zò maar niet uit zeker ? Of wat inkorten, Adam !!??
Cargo tot 6 m hoogte kan op de Walleniusschepen geladen worden ! 

Na afscheid genomen te hebben en nog wat gewinkeld, was ik net aan 
de boot terug toen een hevige stortbui losbrak: zoveeel water op een uur tijd, 
heb ik nog nooit uit de hemel zien vallen tenzij in Palenque (Mexico): je zag 
geen 500 m ver meer. De zondvloed hield inmiddels op, iedereen is binnen.

Ondertussen is 't 21 u geworden en donker: we varen uit met achter ons het
mooiste feeërieke zicht ooit: bij heldere nacht, de lichtjes van de kustlijn, in
die machtige, wijdse baai van Auckland -met in kontrast daarmee, het donkere
dreigende profiel van die oude vulkaan opzij, kompleet in duisternis gehuld.
Onvergetelijk. Laatste etappe naar Brisbane, Australië, waar ik afmonster en
A Small Nest mij zal opwachten, het doel van mijn Odyssee !

3 opmerkingen:

  1. Het laatste konvooi door de Golf van Aden was tot in Oman gesukkeld, na een lange en vermoeiende tocht. Een paar vrienden (Puerto Seguro) vaarden erin mee. Gisteren las ik plots dat alle boten beslist hebben om niet meer door te gaan omwille van het gevaar. Ze gaan allemaal op een cargo. Er zouden drie boten wel doorvaren. Geen idee wat PS beslist heeft...

    De organisatie die de cruises door de golf al sinds jaren organiseerde stopt ermee. Te gevaarlijk en zij zien de situatie niet snel opgelost.

    De enige wijze beslissing die kan genomen worden als zeiljacht is om NIET door die golf van aden te zeilen. Even logisch als je nu niet naar Japan zou reizen.

    Maar het blijft bijzonder droevig dat een bende terroristen één van de belangrijkste maritieme routes in handen heeft, en dat er niks aan kan gedaan worden (om welke slappe reden dan ook).

    De "vertrekkers van 2009", zullen de eerste generatie zijn die ofwel hun wereldreis met een hulp van een cargoschip moeten vervullen of een halve wereld extra zeilen in dezelfde tijd.

    Roet in het eten van een levensdroom is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch dat ge Adam gezien hebt.
    Fantastisch Willem dat jullie deze reis hebben kunnen maken zonder schade en helemaal allemaal behouden en gezond. In het leven is niet alles voorspelbaar. Hiervoor heeft de mens, de wondere mogelijkheid van creativiteit gekregen. Zo kunnen vervelende zaken weer even naar de hand gezet worden.
    Hoe dichter de Oberon de Smallnest nadert hoe meer ik verlang om er ook bij te zijn. Ik blijf in mijn grote verbeelding dan maar alles volgen.
    Good Luck allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen