zondag 13 maart 2011

final countdown

Vanmorgen vroeg ik een onderhoud aan met de kapitein, want ineens begon ik me te realiseren dat 
het juist nog 8 d was voor we in Brisbane toekomen, en ik àfmonster: er valt trouwens één dag wèg, 
bij het overschrijden van de 360° meridiaan, en van een bemanningslid heb ik al begrepen, dat het 
niet zondag 13 is die wegvalt, maar de maandag: derhalve wordt hier op de boot aan 'de zondagsmis' 
niet geraakt. Dagindeling die -behoudens de wachtregeling, afwijkt van het wekedagse, nl. slechts 2 
maaltijden, brunch om 10u en om 15u dinner. 

The final countdown dus. Ik vroeg hem -naast een paar practische dingen ivm douane en bagage, 
of hij ons experiment nog zou herdoen: je weet nooit, wat een charel als ik, allemaal ook teweeg zou 
brengen bij de vaste bemanning: tot capita, tot sensus ! Zoveel hoofden, zoveel miserie, en zoveel 
mogelijke misverstanden, zou ik er van durven maken. Een vreemde vogel als ik (odd bird - zei Klaus)
in de bijt, da' s al niet evident ! (Maar 'k heb me gedeisd gehouden: U zult ook àchter mijn rug geen 
klachten horen). Zijn antwoord was trouwens onverdeeld positief: hij herhaalde dat hij graag mensen 
leert kennen, en graag nieuwe vrienden maakt. Geen probleem dus, ik passeerde mijn 'examen'.



De kapitein zelf wist te duiden dat dit dé reis van mijn leven moet geweest zijn, en dat is ook zo.
Maar -zonder vooruit te lopen, zonder ongelukken en zonder problemen en zonder moeilijkheden te 
veroorzaken, ben ik er zonder kleerscheuren van àf gekomen, en zijn zìj goddank! -takgud (zweuds neologisme), van mij verlost. Voor herhaling vatbaar, zo heb ik begrepen ! Gelukkig ben ik het engels
goed meester, want mekaar goéd verstaan is op een schip van levensbelang. En ze zijn al spaarzaam
met hun woorden -van hoog tot laag ! Vanavond, relax nl. op zaterdag, was het een gans andere 
atmosfeer, en heb ik wel 2 metamorfosen gezien, die ik eerst niet voor mogelijk geacht zou hebben.  


Vanaf nu is het aftellen, douaneformaliteiten voorbereiden, afspreken met Willem, valiezen maken.
Nog een tussenstop in Nw Zealand op donderdag, en zondagnacht komen we in Brisbane toe.




3 opmerkingen:

  1. Beste Guido,
    Ik volg je blog inmiddels op de voet. Mooie reis maak je. Ik moest bij je laatste post denken aan een gedicht dat op onze kombuisdeur hangt:
    When you set out for Ithaka
    ask that your way be long,
    full of adventure, full of instruction.
    The Laistrygonians and the Cyclops,
    angry Poseidon - do not fear them:
    such as these you will never find
    as long as your thought is lofty, as long as a rare
    emotion touch your spirit and your body.
    The Laistrygonians and the Cyclops,
    angry Poseidon - you will not meet them
    unless you carry them in your soul,
    unless your soul raise them up before you.
    ave Ithaka always in your mind.
    Your arrival there is what you are destined for.
    But don't in the least hurry the journey.
    Better it last for years,
    so that when you reach the island you are old,
    rich with all you have gained on the way,
    not expecting Ithaka to give you wealth.
    Ithaka gave you a splendid journey.

    De reis is het doel op zich en vrees niet wat allemaal mis kan gaan.

    Als je in Auckland aankomt heb je dan tijd om even hier langs te komen. Of kan ik je in de stad even ontmoeten voor een koffie of een Belgisch pintje in "The Belgium Pub"?
    Liefs,
    Leonie en Adam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leonie, het doet me iets, zo'n mooie tekst te krijgen, zou het 'n passage uit Herodotos zijn? of uit 'Helena op Ithaka", een drama van Chocofles (!) of Shakespeare ? Of course: ELENA , de naam van jullie yellow yacht !!
    Ik hoop van harte dat jullie het goed stellen in Nw Zealand ! Wel, als ik jullie ontmoeten kan, graag ! We arriveren donderdag in Auckland en stappen uit. Graag trekteer ik jullie een belgian bier in de Belgian Pub, (In Savannah dronken we zelfs Stella van 't vat !) want ik ben benieuwd om te zien hoe die pub eruitziet, en vooral hoe jullie eruitzien.
    We leggen aan in Jellico, en varen 's avonds (laat) àf. Uw telefoon ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat de wereld kan bieden aan onverschrokken en boeiende geesten is onuitputtelijk.
    Poezie is een universele taal die beeldend weergeeft wat een mens tot in het diepste van zijn vezels kan voelen.

    BeantwoordenVerwijderen