donderdag 10 maart 2011

Ordning är bara för idioter...

Om middernacht varen we (zonder omzien, jammer), ten Z. vd Markiezen door 
aan 'n kruissnelheid van 17 kn. ..: het gaat met reuzeschreden vooruit !


Vanmorgen om 07.00 de zonsopgang voor 't eerst van op de brug gefotografeerd: 
daar wordt het 's nachts nu stilaan iets klaarder want na de 'nieuwe' komt 'Laura'
terug te voorschijn, en laat ze haar licht in de duisternis schijnen, tot wezenlijke
opluchting van de stuurlui, die 's nacht anders niks zien, behalve de radar en hun
meetinstrumenten -en met een rood schemerlicht de tafel met de koffiemachien.
Als je zo midden in de nacht vanuit de felverlichte hotelruimte, op de brug komt,
zie je werkelijk geen steek voor je ogen, behalve de rode dimlichtjes hier en daar, 
bvb om de kaart te verlichten, tot je na ....een half uur geakkomodeerd zijt. 

Van de 3e stuurman, Roberto Langkay, een Filippino, die er van wacht is 
-goedlachse maar verstandige, openhartige kerel, die me wégwijs maakt, 
verneem ik dat ge ook riskeert gekaapt te worden in de Straat van Malacca- 
"enkel om het geld, kinderen laten ze gerust," voegt hij er aan toe om ons 
gerust te stellen. Om Puhket te bereiken moet je dus aan de westkust het 
eiland omvaren en niet via Singapore de straat van Maleisia intrekken. 
Allooo?

Om 10u de machinekamer wat meer in detail bezocht, en kennis gemaakt m
het ICCP-systeem ("Impressed Current Cathodic Protection") waar met een 
regelbaar potentiaalverschil ts anode en kathode gewerkt wordt om aanslag 
van micro- en andere organismen aan de buitenzijde van de hull te vermijden, 
zodat geen 'kemikalien' nodig zijn. Ze krijgen gewoon een snok, die beestjes, 
als ze zich durven aanhechten! Milieuvriendelijk!? De hoofdingenieur kon met 
m'n reactie lachen, en voegde er smalend a toe dat de duikers het niet kunnen 
appreciëren als bij onder-water-inspectie van de boeg, per vergissing de stroom
nog ààn staat ! Ik dacht al van willem zo'n ultramoderne oplossing aan te praten,
om te Brisbane, na het reinigen van de hull, die smerige anti-foulingklus alsnog
te kunnen 'omzeilen' ! 


Die mannen daar beneden, zien er het zonlicht nooit... leven dag en nacht in een 
oorverdovend lawaai -dragen permanent koptelefoon -bezoeker krijgt oordopjes ;
alleen in de ruime kontrolekamer -met komfortabele zithoek voor de  koffiepauze,
is het ..stil zelfs: door het dubbel isolerend glas zie je de helverlichte motorruimte, 
die via een dubbele deur-met-sas bereikt wordt. De vloer was er nat, vandaag.
In dit hol van Vulcanus 2 x 4 u/d kloppen, telkens 10w a één stuk, tja.. keuze lijk 'n 
ànder zeker? 'k Heb deze 'travailleurs de la mer' (V. Hugo /'mort' schreef ik bijna) 
maar met enige schroom op Amandelkoekjes van Destroopers-Loo-lez-Furnes 
vergast: 'lekkerder dan lukken !' -maar dat zal die Zweuden wel worst wezen !


Olof, stoere blonde opgeschoten bink -oerverschijning van een échte vikinger, 
denk ik dan, maar de vriendelijkheid zelve- heerst er als 'n àlziende Vulcanus, 
zijn twee ogen dag en nacht wijd open.. want in die kontrolekamer met àl die
computerschermen en meters, moet alles goed in de gaten gehouden worden :
alles wordt tegenwoordig via computerscherm geregistreerd en gecontroleerd.. 
teveel om op te noemen, maar 't lijken wel gesofistikeerde computerspelletjes, 
die op een oningewijde läkere een geruststellende indruk nalaten: alles ziet er
op dié manier héél doorzichtig en super-veilig uit. 


Boven z'n personal computer prijkt volgende niet mis-te-verstane boodschap: 
         Ordning är bara för idioter, 
         Genier behärskar även kaos.. 
           (Orde, da's goed voor idioten, 
              geniën beheersen zelfs de chaos)
Ik heb hem gemeld, dat ik deze ontwapenende boodschap zonder verwijl aan..
min hustru (ma dame) zou overmaken ! 








2 opmerkingen:

  1. Hey dokter Stellamans, wat een avontuur! Voor de eerste keer je Blog bekeken,en kheb er van genoten. Zelf druk geweest met een midweek Pisa/Lucca/Firenze met mijn Amsterdamse dochter.
    Zo een Luxe schip en wat een accomodatie,ik zie dat je de tijd van je leven hebt,zo dicht met je neus op de natuur zitten,en zoveel rust en vrije tijd, daar ben ik nu een keer jaloers van. Ik ga nog een beetje werken in de nor voor een goed pensioen... Spreek je nu al dat Zweeds en Filipijns? Zeggen ze ook meester tegen de eerste machinist? Wanneer kom je aan in Brisbane? Wacht Willem je daar op?
    Ga zeker naar mijn vrienden in Brisbane: Jim O'Keefe famous cardioloog.Zie je eens hoe het in de ziekenhuizen in Brisbane is,(ik geloof dat de omgeving net een beetje is opgedroogd) het personeel loopt er rond in een short! Ja ik herinner nog het gebortekaartje van Sepke op de afdeling met alle dertienen. En nu ook al dertien jaar, waar is de tijd gebleven, ik word oud.Tot ziens en horens,ik ben nu heel zeker van je zeebenen, groeten,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. - Spreek je nu al dat Zweeds ?
    spreken niet, verstaan amper... lezen, begint te gaan !

    - en Filipijns ? nul de botten : zij verstaan ook geen bal van dat zweeds.

    - Zeggen ze ook meester tegen de eerste machinist?
    neen, wel heb ik begrepen dat men in amerika geen kapitein zegt,
    maar "master ".

    - Wanneer kom je aan in Brisbane? maandag 21 maart

    - Wacht Willem je daar op? zeer zeker.
    We verblijven eerst een paar dagen in 'n hotel,
    kuisen de kiel op droge, antifouling,
    en kruisen daarna op naar het noorden,

    - Ga zeker naar mijn vrienden in Brisbane: Jim O'Keefe cardioloog :
    OK, introduceer je me dan ?
    en stuur me z'n adres op, Thx !

    de groeten in het 'inferno' ! 'k heb Dante's Inferno bij
    (een berijmde engelse vertaling) maar da's niet te pruimen.
    Lasciate ogni speranza, voi qu'entrate...

    BeantwoordenVerwijderen