woensdag 9 maart 2011

de techniek staat voor niets !

"T'avais l' don -c'est vrai, j'en conviens, t'avais l' géni-e, zong Brassens,
mais sans technique, un don n'est rien qu'une sale manie.. " (Ah, putain de toi)

Vanmorgen was en strijk gedaan, zelfs mijn lange broek met het stoomstrijkijzer gestreken, netjes in
de plooi en dan visualiseer ik mijn moeder, die me dat allemaal leerde, nog voor ik 7 jaar was..! Jong
geleerd, oud gedaan ! Zelfs met zo'n rolstrijkmachine ben ik vertrouwd, want daar mocht ik het eerst
mee strijken, de zakdoeken en de fluwijnen. In de laundry-room staan hier twee volautomatische
wasmachines en 'n reusachtige droogtrommel: 't wijst allemaal zezelven uit, maar toch liet ik Dennis
mij 'de weg' tonen, voor ik eraan durfde beginnen. Deze stille, gedienstige filippino, die in Baltimore
de guitige John opvolgde, is aan boord een soorte meid: doet de kuis van de kamers, is tzt keukenhulp
en onder dezelfde kokkin moet hij instaan voor de 'infirmerie.' Die wil ik de komende dagen ook eens
verkennen, want wie weet, houdt ook dit verrassingen in: de spitsvondigheid hier aan boord, kent aan wal z'n gelijke niet. Hier kun je nog wat leren!

De voorbije maand is hier nog niemand ziek geweest. Zou de zeelucht echt zòveel gezonder zijn? 
Mijn vader was de eerste om in Oostende rond het jaar '50, een wasserette op te richten, met een
partij wasmachines Bendix, die hij na de oorlog voor z'n handel in huishoudelijke toestellen, in groten
getale 'ingedaan' had, maar zelf niet rap genoeg verkocht kreeg. 'n paar jaar later verkocht ie de boetiek toen hij met z'n TV-fabriekje van wal stak. In de Christinastraat, waar nog altijd die wasserette draait, brachten we toen twee opeenvolgende jaren de zomermaanden door. Ik hoor nog altijd de schelle stem van het viswijf -of moet ik zeggen, de visverkoopster, die op straat haar pladijs luidop aanprees. '

Morgen 10 u heb ik weer een afspraak met Jon Erik voor een 2e bezoek aan de engine-room: techniek heeft me altijd gefascineerd, en hier weten ze van wanten. Ze gaan zelfs de wetenschappelijke toer op, met het uittesten van nieuwe ontwikkelingen, o.m. ivm het steeds dalende gehalte aan Zwavel in de brandstof: milieuvriendelijk, maar hoe los je de toenemende slijtage van de cilinders op ? Daar maakt Olof, 2e eng., zijn eindwerk over, om het diploma van hoofdengineer te behalen, dan kan hij Jon Erik opvolgen, die over een jaar met pensioen gaat.

Ter attentie van m'n nieuwe volgers Dirk & Song (de chinees in de Philipstockstr) het menu v vandaag:
ontbijt: Äggröra (roerei); lunch: 'Flygende Jacob' (kipkap van kip met bacon en Chilicream); dinner: Fisk Wallenberg & Potatismos (puree). De sås daarbij was buitengewoon lekker, waarvoor ik niet naliet de
kokkin te feliciteren, zo had ik meteen ook het recept: mayonnaise + sauercream, dille, een soort caviaar,
peper en zout & Worcestersauce! Daar zal ik nu eens m'n familie mee verrassen, zo verzekerde ik haar.
Een kreatieve kokkin, en zo gevariëeerd: allerlei vreemdsoortige dingen en combinaties, elke dag sta ik
voor nieuwe verrassingen !

1 opmerking:

  1. Het eerste wat ik 's morgens doe is de "blogkranten" lezen van de familie overseas.
    Guido, zoveel enthousiasme en zo boeiend geschreven. Waar is de tijd van ons-brieven- schrijven in de jaren 60? Ik heb ze nog allemaal.Ze waren toen,ook al met passie aangenaam gevuld.

    BeantwoordenVerwijderen