vrijdag 4 maart 2011

voor mijn Oostendse en Knokse kennissen

Meulenaere deze week in Knack (Bladspiegel) gelezen, gasten? 
3 x geschud van 't lachen. Vooral met Fientje M., waar hààlt ie het !
... en dan de klap op de vuurpijl, na 2 XL exposees:

"Dat het koningshuis populair blijft bij zijn onderdanen, 
die zonder morren voor alle kosten opdraaien, 
noopt ons tot één onontkoombare conclusie: 
de Belgen zijn de braafsten aller Galliërs. 
En de domsten."

Die zal ook niet meer geridderd worden..  
maar ik bedoel: gelijk heeft ie; als ik ook even Caesar mag parafraseren:
 "horum omnium stupidissimi sunt Belgae" ! 
Welkom in het land van syndicalisme en non-discriminatie... 


Op 23-feb-2011 (één week terug), heeft Guido Stellamans het volgende geantwoord:

 ...en House !! met zò iemand weet ik me in goed gezelschap, hoewel ik niet tot aan zijn enkels rijk, vrees ik. Dokter House -uit de TV-serie. Van een doorwinterd internist, nog in Tienen, voor we naar Brugge afzakten in 1977, toen ik afscheid van hem nam, kreeg ik een compliment om nooit te vergeten : "uw diagnosen zijn àltijd juist !" Diagnostici moéten scherpschutters zijn, want ernààst zitten met uw diagnose... Primum, non nocere !
Een woordje uitleg misschien, over die stijfkoppigheid met franke mond, -goed gezeid, Anton- Dat zal een oud-Knokse -of iets algemener, een kustjongens-erfenis zijn, die mooi aansluit op een erfelijke receptor in mijn hypertrofe frontale hersenkwabben, ongetwijfeld een Zwaenepoels atavisme. Die Zwaenepoels hebben in Zuid-Afrika, net zo'n slechte naam als de Breytenbachs (nog zo iemand waar ik naar opkijk, Breyten Breytenbach - lees : Een nacht in die Paradijs) vernam ik ooit van een zuid-afrikaanse. Ik heb jullie overgrootvader   (min moerfaar= V v M) als kleine jongen gekend, alsook àlle broers van oma: geen gewone kerels ! Briljante geesten, uitvinders, doordrijvers, en allemaal betweters, hm. Meer dan eens haalde ze van haar vader volgende reactie aan, wanneer hem een soep opgediend werd, waar geen 'ogen' op stonden:  
" Soeptje, zie' j gie mie nie, 'k zien ik joén !!" 
Haïke zal dat kust-schalkse ook wel herkennen uit haar Oostends verleden     Daar zullen immers nog wel koppige afstammelingen van de geuzen huizen,     die in 1600 hun kop voor geen geld zouden leggen voor den Spanjaard, en het   tot 1603 volhielden, tot ze van de magnanieme Ambrogio Spinola, italiaans veldheeer in dienst van godsdienstwaanzinnige Filips II, vrijgeleide kregen om met wimpels en fijffers het laatste tot puin geschoten hoekje, eervol mochten verlaten ('Parva Troja', voor de historici onder ons).
Onlangs woonde ik weer een voordracht van Raoul Desnerck bij, auteur van het Oostends wdbk - en het ging op deze davidsfondsdag op de Opex, niet over 'visserslatijn', maar over dat ruwe vissers-ostèèns, een heerlijk rechtoe-rechtààn taaltje, met van die gezegden, die àlles slaan, en in 't binnenland hun 'weegaarde' niet kennen; wat zegt er nu meer: een ik-zwakke persoonlijkheid, of "e slakke ziele"; 'n babyface of "e kerremèèlkmuulle", prostituees of "soldoatematrassen" !? bruingeblakerde gezichten of de 'zwarte tooten' van 't negerkwartier, bijnaam die a/d zon blootgestelde dekmatrozen van de vuurtorenwijk droegen ! 
leve de geus !
P



Paps heeft een voorliefde voor koppigheid met een franke mond:
De Wever, Meulenaere, JM Dedecker, allicht enkele VB'ers, 't Pallieterke, ...
Zij die "eindelijk eens de waarheid zeggen" en "niet toegeven"... 

Rare mensen die geuzen.
Anton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten