vrijdag 4 maart 2011

evenaar...

Dear beloved son of Neptune,  
I was told that it would be in good Viking-tradition, without any further explanation ! 't zal voor zaterdag zijn, die doop: morgenmiddag pas, steken we de evenaar over. In mijn beste zweuds heb ik de kapitein laten verstaan: "jag är inte rätt, jag är beredd!" "You better should,"   was zijn antwoord (rätt = schrik)!  Nu, ik heb er alle vertrouwen in ! 
Even navigatietechnisch (menschen, nie weglopen, sla gerust deze alinea over !): WP 6 (op de evenaar) is nog zo'n 500 nM verwijderd. ETA dààr 16u (UTC 10u24).Tegen dat we ad 360° WL zijn, komt er om de 3d. nog een 1u bij. En dàn: Zondag13 maart mag ik schrappen in mijn agenda: dan komt er meteen 1dag + 1u bij. Bijgelovig ben ik niet, ...als er dààr maar geen ongeluk van komt, van 'n 13e òver te slaan! Final WP13(!) = AKL (Auckland) voorzien 16 maart 16.56 u, nog 5700 mijl. De gemiddelde snelheid -daarop berekend, kan iets lager: suggested spd = 17.1 Kt. zo kruisen we momenteel  aan een SOG= 17,9 Kt, m effectief gemiddelde van 17,8. (SOG = snelheid over de grond in knopen = na aftrek van tegenstroom). 
Momenteel ruime wind aan stuurboord 8 km/u, bij een lichte opposite swelling: ik kan me voorstellen dat dit op een jacht alles behalve leuk is; hier voel je 't àmper. dit schip loopt lichter dan 'n TGV: gisteravond bijna niets gevoeld terwijl ik naar de musical "Mamma mia" keek: ooit gezien? een meeslepend verhaal, hellt dynamisk, Meryll Streep en Pierce Brosnan (007!) zingen al hun nrs zelf én life: geen dubbing ! Een muzikaal festijn voorwaar.  Bästa (lees en spreek uit: 'beste') verfilmde musical -na Hair misschien, en 'n paar van Andrew-Lloyd Webber -als tenminste z'n ex Sarah Brightman meezingt, waar hij smoor op werd door haar stem. Amanda Seyfried, jonge actrice met engelenstem, ben ik nu ook helemààl wèg van!  Zo'n talent - det är so en fantastisk film! Tussendoor zinsneden genoteerd uit de zweedse ondertiteling, danig gefascineerd zat ik erbij, dat ik mij niet meer bewust was, van op een schip te zitten.                         
Voorbije nacht passeerden we ten N. vd Archipiélago de Colon, de Galapagos -eilanden. Eigenlijk zit ik er niet mee in, dat we daar niet  afstappen: grootste probleem waar ze dààr mee te kampen hebben is: de afval van honderdduizenden toeristen die er jaarlijks neerstrijken: je zou beschaamd zijn om je dààr nog te vertonen: weer zo'n mileuramp door menselijke hand! - en om rare vogels te zien hoef ik niet eens àf te stappen, hier zijn er verschillende aan boord. De huidige 'Bosun' (teamleader vd dekmatrozen) die in Lennard's plaats kwam, zit naast me aan tafel, en heeft sinds Baltimore nog geen 10 woorden gezegd. Begrijpelijk, de man stottert en kreeg er zowaar zijn eigen voornaam met moeite uit, toen ik me voorstelde. Op 5' is die klaar met eten, en wèg. Een gekomplexeerd man, gewis : 'visst' - spreek uit 'wist', met 'ie' en een w die naar de 'v' toegaat - wij w-vlamingen diftongeren graag klanken, maar hetzelfde geldt voor heel wat medeklinkers in 't zweeds, een héle soep, maar ik leer bij. 
Mail 1 u geleden door lange scherpe fluittoon onderbroken:             brandalarm, 2e keer al, deze reis. Iedereen naar zijn post. Ik op  m'n gemak naar de brug, met de chief-engineer, de oudste (na mij) aan boord (heeft een zoon neurochirurg in Norshöping), en de kapitein die het meteen afblaast via public adress. Gelukkig, loos alarm.  
Nòg meer goed nieuws had de kapitein: de zwemkuip (5 x 3m x1,80 ) werd gevuld - met zeewater (27°) dat constant aangezogen wordt en circuleert, zonder kemikalien dus (de 'k' vòòr een zachte klinker word 'sj' uitgesproken: kemie, Kina, kirurg, kirurgisk, en kitt (!) = stopverf). 
Cioa !
P(ollywog).  

Op 2-mrt-2011, om 21:07 heeft Willem Stellamans het volgende geschreven:

Beste Slimy Pollywog,
Hierbij de beloofde info over het oversteken van de evenaar. 
"Geniet ervan"! 
Groeten,
A Trusty Shellback and Son of Neptune
 <Line-crossing ceremony - Wikipedia, the free encyclopedia.pdf>



1 opmerking:

  1. Wat een lyriek! Geniet van de zon, zee en...het zwembad. het zal een welkome afwisseling zijn!
    Laat je niet doen bij die doop hé!?

    BeantwoordenVerwijderen